preskoči na sadržaj

Osnovna škola Žuti brijeg Zagreb

 > Vijesti
Vijesti

PREPORUKA O ORGANIZACIJI RADNOG DANA UČENIKA TIJEKOM ORGANIZACIJE NASTAVE NA DALJINU

Autor: Veljko Kordić, 3. 4. 2020.

Izvođenje nastave na daljinu predstavlja izazov za učitelja i učenika, ali i za cjelokupnu obitelj jer se proces učenja i poučavanja odvija kod kuće. Zbog toga je potrebno osigurati određene preduvjete za učenje i procijeniti optimalnu količinu i složenost sadržaja koje učenici trebaju svladati. Stoga je ova preporuka napisana na jednostavan način s konkretnim primjerima koji mogu biti od pomoći učenicima, učiteljima i roditeljima/starateljima. 

Uvjeti za učenje

Što se uvjeta za učenje tiče, to podrazumijeva opremu za nastavu za daljinu (upute o tome dane su školama) i potrebne udžbenike.

Važno je da učenici imaju organiziran mirni kutak za učenje. Korisno je uvesti i redovitu strukturu radnoga dana za učenike. Na taj način brinemo o psihofizičkome zdravlju djece i mladih ljudi. 

Dnevno trajanje učenja

Često se postavlja pitanje od strane roditelja, i nastavnika koliko učenici trebaju dnevno učiti i kako im pomoći da se organiziraju. Učenici, s druge strane, ističu da najbolje uče kad uživaju u onome što uče i kako uče. Tada im vrijeme brzo prođe. Suprotnost je tomu situacija kad nešto moraju napraviti i u tome ne vide smisao ili ne znaju kako započeti pa se cijeli proces učenja svede na zamornu i dugotrajnu zadaću koja se odrađuje bez motivacije. 

Očekivano vrijeme učenja proizlazi  i iz zakonske regulative. Procjena vremena potrebnoga za učenje nije jednostavna. U zakonskim dokumentima koristi se pojam „prosječnoga učenika“ ili „prosječnoga vremena“, što znači da u stvarnosti to vrijeme može biti nešto duže ili kraće.

Vrijeme provedeno u učenju obuhvaća vrijeme tijekom kojega se poučava (u školi, odnosno putem sustava za nastavu na daljinu), i vrijeme samostalnog i/ili suradničkog učenja. Optimalno ukupno vrijeme učenja ovisi o uzrastu djeteta i kreće se od 5 do 8 sati dnevno tijekom radnoga tjedna. Pri tome je važno da zadatke koje „prosječni učenik“ treba obaviti, može obaviti u zadanome okvirnom vremenu. Učitelji trebaju voditi računa o opterećenju učenika. To znači da se trebaju postići planirani odgojno-obrazovni ishodi, ali i da u sadržajima treba razlučiti ono što je bitno od onoga što je sporedno ili nije nužno. Također je važno učenicima, uz obavezne, ponuditi dodatne zadatke koje mogu rješavati ako žele. Time se učenicima koji uče brže i na složenijim razinama omogućava zadovoljavanje njihovih posebnih obrazovnih potreba. Da bi se to ostvarilo, učitelji trebaju materijalima koji su već dostupni u nekome od centralnih servisa pridružiti i vlastite materijale, upute i sustavno voditi i pratiti učenika kroz proces učenja, te voditi računa da to bude u razumnim i prihvatljivim vremenskim okvirima te prilagođeno spoznajnim mogućnostima učenika.

U nastavku su preporuke o organizaciji radnoga dana učenika tijekom radnoga tjedna. Za sve učenike takav ritam podrazumijeva slobodne vikende. Mogući su i drugačiji načini uspostave ritma radnoga tjedna, a prijedlozi u nastavku mogu predstavljati pomoć u izradi vlastitoga plana.

Pod opširnije nalazi se detaljni plan za razrednu i predmetnu nastavu.

 

Ravnatelj škole
Veljko Kordić

RAZREDNA NASTAVA 

Učenici razredne nastave trebali bi dnevno provesti pet sati u aktivnostima učenja i poučavanja. Možda se čini da je 5 sati dnevno zahtjevno, ali ne smije se zaboraviti da su do uvođenja nastave na daljinu učenici u fizičkoj učionici svaki dan provodili najmanje 4 sata, a poslije su učili kod kuće ili u produženome boravku te da su još i vikendom imali neke obveze oko nastave. Dakle, tih 5 sati podrazumijeva učenje radnim danima, ne i vikendima, te obuhvaća uobičajeno učenje u školi i kod kuće. Kod izvođenja nastave na daljinu Sve nastavne aktivnosti odvijaju se u kući, pa je roditeljima vidljivije koliko vremena njihova djeca provode u učenju.

Kako bi se omogućilo stjecanje radnih navika, dobro je da učenici imaju sličnu organizaciju vremena svaki radni dan. Praćenje Škole na Trećem programu čvrsta je preporuka, no taj se program ne mora nužno pratiti u jutarnjem terminu, budući da postoji repriza u poslijepodnevnim satima, a snimka je dostupna i preko YouTubea i mrežnih stranica.

Učitelji šalju dodatne zadatke vezane uz planirane teme roditeljima, ali pri tome trebaju voditi računa o opterećenju učenika i svrsishodnosti zadataka, kao i tehničkim mogućnostima koje učenici imaju kod kuće. Tako nije prihvatljivo da se od roditelja traži da isprinta listić, već je dovoljno da učenik zadaću napiše u bilježnicu.

Sve zadaće za svakoga učenika ne trebaju se slati svaki dan učitelju na provjeru, učitelj može napraviti raspored učenika koji će mu poslati zadaću taj dan, na taj način omogućava se individualizacija aktivnosti, prilagodba pojedinim učenicima i ishodima učenja. Preporučuje se da učenici ne znaju unaprijed čije će zadaće učitelj tražiti pojedini dan, kako bi se osigurao kontinuitet u izvršavanju školskih obaveza.  

Primjer rasporeda za učenike razredne nastave tijekom radnoga tjedna (ponedjeljak–petak):

Vrijeme      Prijedlog aktivnosti učenika                                   Prijedlog za roditelje 

HRT3

8,00 – 11,00

Učenici prisustvuju Školi na Trećem 

Čitaju, izražavaju se u pisanome i govornome obliku

Računaju, rješavaju matematičke zadatke, modeliraju

Vježbaju (TZK)

Glazbeno i likovno se izražavaju 

Odmore se svakih 45 minuta ili češće ako je potrebno i traju 5-15 minuta

 

Osiguravaju mirni kutak, opremu i TV

11,00 –13,00 

Ručak i odmor

Razgovor s ukućanima 

Igra 

 

Pripreme ručak

Razgovaraju s djecom

13,00 – 15,00

Učenici rade zadatke koje im pošalje učitelj 

Naprave nešto svojim rukama

O temi razgovaraju s roditeljima, vršnjacima

Ponovno pogledaju neki dio Škole na Trećem u reprizi ili na YouTube kanalu

Odmore se svakih 45 minuta ili češće ako je potrebno i odmori traju 5-15 minuta

Surađuju i asistiraju djeci ako je potrebno

Surađuju s učiteljem i stručnim suradnicima

 

 

 

PREDMETNA NASTAVA

Prema sličnome obrascu učenici u osnovnoj školi u predmetnoj nastavi trebali bi u aktivnostima učenja i poučavanja sudjelovati oko 6 sati dnevno. Navedeno ne uključuje učenje vikendom; ako učenici uče i vikendom, broj sati tijekom radnoga tjedna se smanjuje.

Pri tome učenici ne trebaju gledati TV program po rasporedu ako nije usklađen s njihovim rasporedom, ali svakako nastavnici trebaju djecu uputiti na videolekcije, tj. trebaju pronaći odgovarajuće ako nisu izradili svoje. Nije ključno pratiti videolekcije na televiziji,  one su dostupne na mrežnim stranicama Škole za život pa se  mogu pregledavati i upotrebljavati redoslijedom koji učenicima i nastavnicima odgovara. Međutim, ukoliko nastavnik odluči ne koristiti te materijale, mora izradi svoje i pritom nije dovoljno učenike samo uputiti da nešto nauče iz udžbenika jer takav pristup ne daje dobre rezultate u svladavanju gradiva većine predmeta. Primjerice, većina učenika ne može naučiti razlomke samostalno iz udžbenika.  Važna je i ujednačenost među predmetima, i tu je uloga razrednika i koordinacija nastavnika u virtualnoj zbornici i virtualnoj učionici važna.  Radi rasterećenja učenika i učitelja, od pomoći može biti TIMSKO PLANIRANJE dnevnog i/ili tjednog rasporeda.   

Učitelji i učenici rade po važećem školskom rasporedu  koji je usklađen s preporukom Ministarstva znanosti i obrazovanja, a učitelji tijekom sata poučavaju i vode učenike kroz proces učenja!

 

JUTARNJA SMJENA

Vrijeme                    Prijedlog aktivnosti učenika 

Prijedlog za roditelje

 

8,00 - 12,15

 

Ukoliko učenici po rasporedu imaju 6. sat odrađuju ga od 12,20 -13,05 sati

Učenici sudjeluju u radu u virtualnim učionicama ili proučavaju videolekcije na SPTV ili mrežnoj stranici Škole za život 

Surađuju, istražuju, pitaju, pomažu ...

Čitaju, izražavaju se u pisanome i govornome obliku

Računaju, rješavaju matematičke zadatke, modeliraju

Vježbaju (TZK), glazbeno i likovno se izražavaju

Odmori učenika su prema rasporedu nakon svakih 45 minuta i traju 5-15 minuta

 

Osiguravaju mirni kutak, opremu i TV

12,15 –14,00 

Ručak i odmor

Razgovor s ukućanima 

Igra 

Pripreme ručak (ili daju upute kako ga pripremiti)

Razgovaraju s djecom

14,00 – 17,00

 

Izborna nastava se odrađuje prema rasporedu

Učenici rade zadatke koje im pošalje učitelj 

Naprave nešto svojim rukama (eksperiment, maketu, posade biljku...)

O temi razgovaraju s roditeljima, vršnjacima

Istraže temu na internetu ili uz pomoć udžbenika i knjiga

Čitaju

Odmore se svakih 45 minuta i odmori traju 5-15 min

 

Surađuju i asistiraju djeci ako je potrebno

Surađuju s razrednikom i po potrebi sa stručnim suradnicima

 

 

 

 

 




JELOVNIK

RASPORED ZVONA

VIRTUALNE UČIONICE

Kliknite za pristup virtualnim učionicama.

Office 365 za škole

OFFICE 365 za škole

Prijavite se sa svojim AAI@EduHr elektroničkim identitetom i koristite besplatne alate i usluge.

e-Dnevnik

e-Dnevnik za učenike i roditelje

Obilježavamo...

OŽUJAK:

6.3. Svjetski dan matematike

8.3. Međunarodni dan žena

14.3. Dan broja pi

19.3. Dan očeva

20.3. Međunarodni dan sreće

21.3. Prvi dan proljeća

21.3. Svjetski dan osoba s Downovim sindromom

27.3. Svjetski dan kazališta

31.3. Uskrs

Anketa
Koliko često koristite internet za učenje ili pisanje domaće zadaće?





CMS za škole logo
Osnovna škola Žuti brijeg Zagreb / Vrtnjakovečka 2, HR-10000 Zagreb / www.os-zutibrijeg-zg.skole.hr / ured@os-zutibrijeg-zg.skole.hr
preskoči na navigaciju